Khamis, Mei 26, 2011

kilat menyinari mereka


[malas baca? klik video di bawah]

bila aku membaca status abg WMA di facebook, aku memang terpinga2.

sangat tidak memahami apakah maksud status beliau.

cuba anda fahamkan dengan ayat ini

"Why is lightning said to laugh?
It is laughing at whoever
sets his heart upon its light."

[Mathnawi, Mevlana Jalaluddin Rumi]
aku bertanya apa maksudnya? adakah ketawa pada yang mengharapkan cahaya?
lantas, ada seorang teman yang menjelaskan

"Ibarat dunia kala melihat pendambanya. Tawanya kehairanan melihat mereka terabai dari pencarian yang sebenarnya - Khaliq, bukan makhluk. Hakikatnya keindahan yang dipaparkan sementara saja. Di situ persamaan dalam perumpamaan kilat mentertawakan orang yang mencari cahaya di sebalik kilauannya yang sekilas."

barulah aku mengerti dan sangat mendalam maksudnya.
betul tak?
pastu baru abg WMA memberikan puisi penuh, dan aku bertambah tertarik dengan penuh isi tersirat.
aku memahami dengan caraku, dan aku tidak pasti adakah penulis juga menyatakan hal yang sama.
aku masih lemah dalam bidang tafsir, namun ia tepat untuk diriku.
agar berhati2 dalam hidup ini.
ingat tujuan asal hidup di muka bumi Allah.
hmmm...
teringat juga aku pernah membaca dan tertarik kata2 Allah dalam surah AlBaqarah ayat 20.
aku yakin anda selalu membaca ayat 1-5 surah AlBaqarah ini kan.
pasti Allah menerangkan tentang ciri-ciri orang beriman.
kemudian ayat seterusnya Allah cerita pula sikap2 orang munafik.
yang berpura2 dalam menganut Islam dan memperolok2 agama Islam itu sendiri.
hmmm.. jap. anda faham ke olok tu apa?
olok tu macam tak serius, main2 dengan apa yang diperkatakan. [nak detail klik sini]
dan Allah bagi perumpamaan dengan orang munafik ini.


terjemahan ayat 2:20
"Hampir-hampir kilat
itu menyambar penglihatan mereka. Setiap kali kilat itu menyinari mereka, mereka berjalan di bawah sinar itu, dan bila gelap menimpa mereka, mereka berhenti. Jikalau Allah menghendaki, niscaya Dia melenyapkan pendengaran dan penglihatan mereka. Sesungguhnya Allah berkuasa atas segala sesuatu."

kita kadang tak sedar kita termunafik seketika, sebab tu kena sentiasa ingat ayat Allah ini dengan semak diri dan muhasabah kembali, agar kita tak menjadi munafik.
dan ingat tempat orang munafik adalah di neraka yang kekal.
nauzubillahiminzalik.

Link
kat bawah ini ada puisi penuh Rumi:

Mistaking the lightning by the sun [ klik untuk baca penuh]

[malas baca? klik video di bawah]


Tiada ulasan: