Sabtu, September 06, 2008

menarik blog pulasari ni..


Ingin saya berkongsikan pengalaman saya ketika dalam solat Tarawih semalam. Saya betul-betul hendak naik marah sebab, di manakah rasionalnya, saya ingin merapatkan saf, namun saya pula yang ditolak ke tepi. Ketika itu, hati saya sudah nak meletup sahaja dengan pakcik tu, hummm sabar-sabar Reza, semua itu ujian dari Allah. Tentang tuntutan menyempurnakan saf, Rasulullah saw pernah bersabda kepada para sahabatnya, yang bermaksud :

“Tidakkah kamu mahu berbaris (saf) sebagaimana berbarisnya Malaikat disisi Tuhannya?
Maka kami bertanya : "Bagaimana (cara) berbarisnya Malaikat di sisi Tuhannya?" Lalu dijawab oleh Rasulullah saw: "Menyempurnakan saf yang awal dan menyusun (menyamakan) saf (barisan).” (HR Muslim : 430 )

-blog pulasari-

my comment:

subhanallah... 

susah kalo kita selalu menuding jari ke arah orang. kalo asik berdoa je tanpa usaha pun susah...  

kita yakin islam kembali bersinar. 

yakinkanlah diri, bila kita berkahwin kelak, pilih isteri yang memahami kita. 

bila ada anak, didik sebaiknye dengan islam. 

bila kita da keje, amalkan islam dalam budaya kerja. bila kita jadi ketua masyarakat, budayakan islam. 

bila kita jadi perdana menteri, terapkan nilai islam dalam pemerintahan. tak mustahilkan?? 

meskipun lambat lagi... sedikit sebanyak kita berusaha ke arah itu... insyaallah

kalau kita tengok, sebenarnya kes2 rogol jenayah dll, semua benda kita boleh salahkan...

kita boleh salahkan kerajaan sebab tak terap nilai islam. kita boleh tuduh keluarga salah. kita boleh juga cakap cikgu salah. semua menjadi faktor.. tapi adakah dengan tudingan kita tu, diorang akan berubah?

kalo contoh hasil asignment kita terkena kopi (tumpah)... adalah lebih baik kita buat yang baru..

paham tak??hehe..

kalau contoh zaman sekang ni da rosak.. kita mulakan yang baru.. bermula dari diri kita dulu.. kan??

4 ulasan:

p u l a s a r i berkata...

salam...uiks...nta amik blog ana...hehe an saman kang :P

arrabe' berkata...

haha... saman la.. tak takut....
hehe

p u l a s a r i berkata...

salam

wah2...hehe ni sudah kes berat nih....

akan ku laporkan...hoho

anamunawwarah berkata...

salam robe'..
aku linkkn blog ko dlm blog ak k..
byk info menarik dlm blog ni.I.Allah boleh share ramai2..
-ana,kmns