Khamis, Julai 18, 2013

anak angkat jaga ibu

masa pulang semalam daripada UKM jam 4.30 petang sambil mendengar Radio Bernama ada slot bersama Tok Guru (Saffron marketing) ada Ustaz Shauqi Othman (UPM), ada seorang pemanggil menelefon dan mengadu (lebih kurang ayat):

"saya ada 2 orang anak angkat memang saya jaga dengan baik, saya hantar dia ke sekolah agama, sebab saya bukannya pandai agama. tetapi dia beritahu ustaz kat sekolah tu cakap, "mak kamu bukan mak kandung, jadi kamu tak perlu ikut cakap mak angkat kamu", bila dia balik, dia dah berubah, dia melawan cakap saya, dia tak sayang adik dia, keluar lewat malam, hisap rokok. betulkah ustaz (sambil menangis). saya pernah dengar, apabila kita mati, antara amalan yang akan sampaikan kita, doa anak-anak tapi saya takde anak dan ibu tunggal.  siapa lagi yang saya ada, ustaz"

masa dengar ni, rasa nak menitis air mata. apalah anak ini, tergamak buat mak dia camni.

ustaz Shauqi menjawab:
1. terkejut juga ada ustaz yang beritahu macam ni, tak pasti betul ke tidak atau rekaan anak itu. ustaz memberitahu tidak benar. meskipun dia bukan ibu kandung, kita tetap kena jaga hati mak kita. malahan orang lain yang takde kaitan pun kita tak boleh nak bertindak kasar dan kurang ajar.
2. doa daripada orang yang bersungguh-sungguh meskipun takde kaitan dengan kita pun insyaAllah akan sampai pada kita nanti.

Tiada ulasan: