Khamis, Julai 11, 2013

suaminya curiga

mendengarkan kisah rumahtangga seorang kawanku, aku rasa memang beliau bersalah, mujur, suaminya bijak dalam mengawal emosi.

aku kenal beliau sebagai seorang isteri yang sangat solehah dan baik. mempunyai 2 cahaya mata yang sangat baik, pertuturan katanya juga sangat teratur. satu hari semasa di tempat kerja, aku melihat dia sangat gembira, hendak pergi ke satu tempat bersama rakan perempuanku yang lain.
aku tanya mereka "hendak ke mana?",
mereka beritahu aku "rahsia".
terdengar beliau berkata kepada rakanku itu,
"kita pergi sekejap je kan, tak perlulah beritahu suami akak".
aku berasa tidak sedap hati.

hari kedua, pagi itu aku bertemu dengan suami beliau di kedai roti yang sangat aku suka. berbual santai dan aku tak ingat langsung akan kes semalam. suaminya pun tak bertanya apa-apa. setibanya aku di tempat kerja, aku beritahu beliau,
"akak, saya jumpa suami akak tadi."
"oh, di mana?"
"ada kamu beritahu akak pergi mana semalam?"
"eh tidaklah akak"
"jangan beritahu ya! itu rahsia"

hari ketiga, aku masuk tempat kerja, aku melihat kakak dan tegurnya,
"apa perasaan akak hari ini?"
entah kenapa aku tanya soalan itu, tetapi aku hanya mahu bergurau dengan beliau.
lantas dia bertanya "kamu ada beritahu pape pada suami akak ke?".
aku tergamam. "eh, takdelah akak. kenapa?"
"dia sudah tahu..."

lantas dia bercerita bagaimana suaminya dengan penuh santun bertanya isterinya tanpa memarahi. beliau selidik dulu, sampai terbukti memang akak itu yang bersalah. kakak itu terus minta maaf dan suaminya tidak mahu beliau mengulanginya lagi.

"jangan biarkan tipu itu membelit dirimu", kata suaminya.


aku rasa sangat takut dan aku tak pasti jika aku berhadapan situasi sama, apakah reaksi aku. ya, sebagai seorang suami, aku dipertanggungjawabkan untuk menjaga dan ambil tahu ke mana sahaja isteriku lakukan dan ke mana. pastilah, aku akan marah jika aku ditipu. kisah ini aku sedar, menjadi seorang suami tidak boleh terus menghukum. kita harus selidik, bijaksanalah, sayangilah isteri sebaik mungkin dan nasihatkanlah dengan sebaiknya.

p/s: suaminya menggunakan maxis finder. mungkin dia sudah tahu pada hari pertama, tapi sengaja dia senyap 24 jam. dan hari kedua baru ditanya isterinya.

Tiada ulasan: