Khamis, Julai 11, 2013

ajarkanku agama?

selepas menunaikan solat sunat terawih, aku bertemu dengan sahabat lama ku semasa zaman kanak-kanak. dia sangat berbeza  dan dia memintaku sesuatu "boleh ajar aku agama?"

aku perhati dari jauh, ada seorang jejaka sedang bersandar di dinding sebuah masjid. melihat di sebelahnya ada buku tebal. fikirku dia ni mesti penjual buku. mana ada orang datang masjid bawa buku. aku saja meletakkan botol air berdekatan dengannya dan cuba bergerak pergi ke saf hadapan. dia menegurku.
"bushra?"
"eh, saya bukan bushra. arrabe"
"oh, robe', ko kenal aku?" dia bertanya dalam keadaan takut-takut.
aku tergamam. dan beliau beritahu namanya.

terus aku teringat beliau dan aku lihat fizikal berubah dari gemuk kepada kurus. seorang yang ceria kepada seorang yang macam muram. soalan lazim ku,
"ko kerja dah?" dia geleng kepala
"oh, ko belajar lagi ye?"
"aku berhenti separuh jalan" wajah muram.
lidah aku gatal tanya, "kenapa?"
dia pandang aku lama... mungkin tengah fikir sesuatu.
"oh, ada masalah ye..." aku senyap. tukar topik.
aku teruskan perbualan biasa dan aku cuba akhiri dengan
"boleh minta nombor telefon, nanti senang kita contact"
"tapi nombor aku tak leh SMS" sambil dia tunjuk skrin pecah.
"takpe, nanti aku call."

aku cuba bangun.
"boleh ko ajar aku pasal agama?"
aku tersentak. aku duduk semula dan cuba rapat dengan beliau.
masa tu kaki aku mula buat hal. sakit sebab duduk lama. sambil muka tahan sakit dan bertanya kepada dia.

"aku rasa sunyi sejak mak aku meninggal 10 tahun dulu"
bermula lah cerita beliau.
bagi aku, terlalu banyak perkara yang dia telah terjebak.
"aku takde kawan, yang ada kawan semua yang macam perli aku nak belajar agama"
"aku ada jumpa seorang ustaz, beliau suruh aku pergi masjid ini, sebab masjid ni banyak pengisian."
"ayah aku pun bukannya bagi semangat, malah dia jatuhkan aku"



aku teringat kisah nabi Muhammad SAW yang didatangi oleh orang yang nak tahu/ belajar tentang islam, namun, nabi berpaling darinya kerana baginda sedang menyampaikan dakwah kepada pembesar Makkah. kemudian, Allah tegur Baginda menerusi firmannya dalam surah Abasa ayat 1- 11.

apakah yang patut aku mulakan? sahabat sekalian berikan aku pandangan.

Tiada ulasan: