Isnin, Ogos 19, 2013

bertudung dengan skirt

Alhamdulillah hari ni belajar jadi pemandu pelancong di Kuala Lumpur.
Jalan Inai - KLCC - KL Sentral - Muzium Negara - Stesen Keretapi Kuala Lumpur - Masjid Negara - Pasar Seni.
membawa 29 delegasi belia dari Filipina, Vietnam, Thailand dan Myanmar. pengalaman yang paling menarik apabila di Masjid Negara.

kami tiba dalam keadaan basah kuyup jam 4.05 petang (delegasi ni memang dah penat, tapi diorang nak jugak pergi Masjid Negara). sesampai di sana, pengawal kata masa melawat jam 5.30 petang (kena tunggu). alhamdulillah ada seorang sukarelawan Islamic Outreach ABIM, Mahmud (Palestin) pujuk pengawal untuk beri 5 minit. sangat bersungguh dan rasa sangat terharu sebab dia sangat beria-ia nak layan kami.

dengan keadaan basah kuyup tu, delegasi pakai jubah ungu dan naik ke tingkat atas. Alhamdulillah Mahmud beritahu tentang Islam dan Tuhan. dalam masa yang singkat, aku dapat lihat sesetengah delegasi rasa seperti ingin tahu. masa di Pasar Seni, aku lihat seorang daripada mereka pakai tudung. aku terkejut, sangat terkejut. dia tanya "ada macam Malaysian tak?". lidahku kelu, dalam hati aku bersyukur sangat. aku tak tanya beliau terus, sebab aku takut tersalah cakap lagi. jadi aku minta kawan perempuan aku untuk bantu beliau.

selepas solat magrib, seorang kawannya pun pakai tudung, tetapi dia pakai skirt dan lengan pendek. semua orang pandang padanya. mereka berdua pakai sehingga sampai ke UKM. sempat tanya, "how you feel?" "it's comfortable"....

# meskipun mereka hanya cuba-cuba pakai, sangat kagum dengan mereka. oh, I need to be good muslim.

Tiada ulasan: