Rabu, Februari 13, 2013

ustazah maimunah

"perjalanan di Perak sangat memenatkan. tetapi bak kata umi, ada keberkatan bila kita niat nak menziarah sahabat lama kerana Allah"

sudah hampir 3 minggu, umi bercerita nak pergi rumah ustazah Maimunah. ustazah Maimunah salah seorang pendidikku semasa aku di sekolah rendah islam. zaman tu, semua orang takut dengan ustazah Maimunah. dalam kelas dia, siapa buat hal, akan kena cubit. bak kata kawan sekelas aku, Hanif "masih terasa cubitan 360 darjah beliau". seingat aku, aku pun pernah kena, sampai menangis-nangis. Hanif memang selalu kena, kadang kesian tengok dia kena cubit 360. sampai terangkat kaki dia. kami faham kenapa ustazah garang, bukan sebab dera, tetapi sebab sayang. hehe...

aku ni mungkin anak ustazah Rosnah, jadi teringat dalam majlis perpisahan dengan ustazah Maimunah, kami makan di restoran Nelayan dekat Sg. Merab rasanya. masa nak berpisah, ustazah memang suka cium pipi dan peluk anak-anak kecil. masa tu aku masih kecil (darjah 4 kot) pun kena peluk sekali. masa tu tak faham kisah orang dewasa. setelah hampir belasan tahun terpisah, alhamdulillah aku ketemu balik dengan ustazah Maimunah.

"dah hensem dah dia" ucapan pertama beliau. aku tersenyum malu.

melihat keadaan ustazah yang agak kurus, mungkin kepenatan menguruskan majlis perkahwinan anaknya. masih ceria dan lihat perwatakannya masih suka dengan anak kecil. di sebalik kegarangannya yang dulu, beliau tetap sayang anak-anak kecil. terima kasih ustazah atas jasa didikan sehingga membentuk kami menjadi manusia yang berguna. semoga ustazah terus ceria. insyaAllah.


p/s: rasa nak jumpakan balik semua ustaz dan ustazah sekolah rendah islam aku. Moga Allah merahmati mereka semua.

Tiada ulasan: