Khamis, Februari 07, 2013

hormati yang lebih besar

apabila berurusan dengan orang besar, kita hendaklah menghormati mereka dan beradab sopan dengan mereka. selagi mereka beriman kepada Allah (bagi muslim) dan selagi mereka tidak menghina islam (bagi bukan islam). baru-baru ini aku berurusan dengan PSKG melalui emel, jawatannya agak tinggi dalam UKM, boleh dikatakan sebagai orang kedua tertinggi dalam UKM. aku bila berurusan dengan orang besar ni, aku kekok kalau berjumpa terus, aku lebih suka melalui tulisan (emel atau SMS) tapi dalam bentuk gaya bahasa yang sopan.

aku bersama rakan-rakan kelabku sedang menganjurkan program SEE Nature selama 20 hari (masa tu hari ke 13), dan kami akan mengadakan Kempen Kesedaran Alam di Taman Alam Kuala Selangor. Aku mewakili rakan-rakan kelab untuk menjemput beliau memberikan ucapan dan merasmikan majlis. dalam pada masa yang sama, kami bercadang nak jemput beliau untuk berjalan kaki ke dalam denai ke hutan paya bakau, tetapi kami risau akan keadaan yang jauh tidak sesuai untuk beliau. jadi aku tulis lah ayat-ayat untuk tidak memaksa beliau (seperti di bawah):

Jika Prof. Dato' berkelapangan selepas jamuan dan sidang media (anggaran sekitar jam 10.30 pagi), beberapa orang peserta akan menemani Prof. Dato' untuk masuk ke kawasan denai alam di Taman Alam sehingga ke kawasan laluan Hutan Paya Bakau (lawatan). sementara peserta yang lain akan menjalankan aktiviti pendidikan kepada pelajar sekolah. semasa perjalanan itu, Prof. Dato' boleh mendengar penerangan daripada para peserta yang mengiringi Dato' tentang pengalaman mereka dan modul yang telah mereka pelajari. 

 Di sini, saya mewakili para peserta ingin menceritakan serba sedikit tentang keadaan di situ. Jika keadaan ini tidak sesuai untuk Dato', harap Dato' dapat maklumkan kepada kami dan kami akan memahami kehendak Dato' untuk tidak menyertai lawatan ini. 

  • perjalanan lebih kurang 700 m sehingga ke Paya Bakau (pergi balik dengan jalan terdekat 1.4 km) 
  • laluan denai tidak terlalu rata, tidak terlalu lembap dan basah. 
  • jika tidak hujan, insyaAllah laluan dalam keadaan baik perjalanan mengambil masa 15 minit ke Paya Bakau.

sepanjang laluan tersebut sambil peserta UKM akan bercerita dengan Prof, insyaAllah jika berkesempatan, kita akan dapat melihat sekumpulan lagi peserta UKM melakukan modul pendidikan kepada pelajar sekolah di sana.


PSKG tidak membalas emel ini, malah tiada respon juga daripada pejabat beliau, aku dah risau "adakah aku tersalah cakap? di hari kejadian (2 Februari) beliau hadir, alhamdulillah. aku tak berbual dengan beliau, "rasa macam tak layak, hehe...". cuma ada sesuatu yang aku terkejut semasa ucapannya di khalayak pelajar sekolah, orang awam, pelajar UKM dan VIP.

"mana Arrabe'..?"
masa ni aku memang sedang menjadi runner, lari sana lari sini. alhamdulillah masa ni aku ada kat tepi pengacara majlis. dengan pantas, aku angkat tangan sebab mata beliau melilau mencari aku. huhu.

"ha.. itu kamu. saya baru-baru dapat emel beliau"
beliau baca balik apa yang aku tulis (dalam bentuk yang ringkas).

Maaf Prof. Dato' atas emel yang terlalu panjang ini. Saya pasti lebih banyak cerita daripada peserta SEE Nature nanti. Jika Prof. Dato' tidak dapat masuk ke denai dalam Taman Alam ini, kami memahami. Semoga dapat berjumpa Prof. Dato' dalam Majlis Sambutan Hari Tanah Bencah Sedunia ini nanti. Terima kasih Prof. Dato'

"hallo!!! ingat saya tak boleh jalan ke?"
hehe.. sentap kejap. tapi selamat dia tambah ayat.

"saya banyak terima emel yang panjang, dan inilah antara emel yang paling menarik."
alhamdulillah. sekian.

Tiada ulasan: