Khamis, Februari 07, 2013

bukan alasan

sudah lama tak menulis, rasanya bila buka akaun Facebook akan menyebabkan aku mati idea nak menulis panjang dalam blog. sebenarnya, tak patut kita mengatakan Facebook itu sebagai punca kita malas nak menulis. bukan sebab Facebook, tetapi ia adalah masalah diri kita. kita tak pandai nak beri diri kita masa untuk menulis di sini.

aku teringat kes serupa dalam menyiapkan tesis sarjanaku. aku kerap kali menjadikan alasan lain untuk melegakan hati. kalau aku masih ingat tahun 2011, sengaja melewatkan pencarian kepustakaan akibat terlalu sibuk dnegan kerja sebagai pembantu penyelidik di bawah DNT, sekali, bila dah kemalangan, aku jadiakan alasan kemalangan pula untuk aku melewatkan tesis. setelah kaki sembuh dan tak perlu lagi memakai tongkat, aku menggunakan alasan semangat hilang (no mood). semesert pertama 2012, duit bulanan daripada Zamalah UKM dihentikan, aku menjadikan masalah kewangan sebagai punca melewatkan tesis. kini aku sibuk kembali sebagai pembantu penyelidik di bawah DWJ.

Alasan tidak membantu kita ke arah kebaikan. sungguh! 

Tiada ulasan: