Selasa, Mei 29, 2012

usahawan inovasi

"inovasi adalah sesuatu bakat dalam diri yang digunakan untuk memulakan atau mencipta sesuatu yang baru (sebelum ini belum pernah ada)"

1. Hari Karnival Keusahawanan dan Inovasi anjuran CESMED sedang berlangsung di Dataran Panggung Seni UKM 28 - 30 Mei 2012.
  • pasti ramai yang masih belum tahu CESMED ini? [klik sini]. CESMED adalah singkatan kepada nama Pusat Pembangunan Keusahawanan dan EKS. 
  • EKS itu apa pula? Enterprise Kecil Sederhana atau terkenal dengan SME (dalam bahasa Inggeris) atau Small Medium Enterprise.
  • oh, banyak lagi yang aku nak geledah web CESMED ini. aku ternampak pasal Koperasi Siswa Berhad (KoSiswa), teringin nak terbabit sama mungkin bagi pihak individu atau untuk kelab. nanti aku cerita lagi pasal koperasi ni. kalau anda lebih tahu, jangan segan kongsi kat sini.
2. Semalam, di kala tengah hari yang terik, aku mengambil peluang untuk berjalan-jalan sekitar Karnival ini. Ceria dan sangat berbeza dengan karnival anjuran kolej-kolej dalam UKM. CESMED telah berjaya memadatkan dataran ini sehingga ke ruang parkir yang berhampiran padang UKM dengan penjual dan penggerai. Ada di kalangan organisasi pelajar UKM dan ada juga daripada pihak luar. Seperti biasa, jualan yang kelihatan ada yang biasa dan ada yang inovatif. cuba anda lihat dibawah:


mereka ini adalah pelajar yang mengambil subjek U1 - keusahawanan. saya telah bertanya kepada mereka, mana dapat idea ini, mereka peroleh idea daripada teori dalam kelas, dan mereka telah mempraktikkan ilmu yang dipelajari dengan membuat sendiri dan memasarkannya sendiri. ada juga jualan DIY, dia bagi kapas, kain dan butang. teringin nak mencuba!

ini adalah gerai daripada luar, abang yang jual ini kata dia buat full time berniaga barang-barang ni. ada satu yang aku tertarik dengan beg untuk letak 2 handphone. mula-mula ingatkan buku tulis atau dompet, rupanya beg untuk isi handphone. sangat kreatif, tapi bukan dia yang buat, kilang yang buat. namun, aku suka dengan kulit beg dan dompet yang ada kat situ. warna yang ceria.


haha... tengah jalan-jalan, ternampak ada gerai K-Pop. gambar yang aku ambil ni fail gambar 2PM. yang ni tak kreatif, jualan biasa je. saja tengok.

jualan TupperWare. tiada apa yang menarik, cuma warna sangat cantik dan ceria. suka kalau dapat letak kat rumah semua ni. kan?


baju ni untuk perempuan, tapi agak unik. aku suka corak timbul dia macam bentuk  crozier (paku pakis). kalau ada baju lelaki mesti aku beli. tapi mesti ramai tengok kan? segan.

paling akhir, sangat aku suka. tapi tak beli pun. duit tak mencukupi. buku diari kosong yang diapit dengan papan bersongket. tulang buku dijahit dengan kertas di dalamnya. bahan untuk kertas dalam sangat tebal dan sangat unik kalau dapat bagi autograf pada kawan yang kita suka. duit-duit, mana aku nak korek duit ni untuk beli idea se kreatif ni.

3. sememangnya sumber rezeki kebanyakannya daripada perniagaan, namun, kita mesti ingat sentiasa dalam hati dan iman kita, janganlah seseskali kita menipu orang lain dalam berniaga. jangan juga kita memaksa mereka membeli barangan jualan kita. jangan kita sengaja mengurangkan kadar timbangan atau mutu produk kita dengan harga yang tidak setimpal. Allah sangat murka dengan golongan yang menipu dalam perniagaan. ingatlah, dalam kita mencari rezeki kekayaan, carilah sekali berkat dalam menjual. maniskan wajah dengan senyuman dan layanan mesra kepada pelanggan atau pengunjung gerai kita. [klik sini download tafsir surah muthaffifin]

Tiada ulasan: