Jumaat, Mei 11, 2012

keluhan menyusahkan

"jangan menyusahkan perkara yang mudah, sesungguhnya keluhan itu pun menyusahkan"


1. I dont know why this word come out from my mind now. actually I was thinking about this, since I was prefect in secondary school. "dont make a simple things be complicated. Even grumble allow this become worse". Agree. because this always happen to me, when my mom always ask me to do this and that, I just grumble and lazy to do this things. then, I realized, actually it's so simple, and I can enjoy with it."Oh, what a shame!"


2. masa jadi ketua dulu, aku suka suruh ini, suruh itu pada anak-anak buah aku. tetapi semua kerja jadi lambat dan tak memuaskan. mula aku mengeluh sana dan mengeluh sini. rupanya keluhan itulah yang menyusahkan dan memberatkan aku. sedangkan ia berpunca daripada aku sendiri. aku yang tidak follow up mereka dan tak tanya khabar mereka. Jadi, mereka rasa seolah-olah perkara itu tidaklah penting. bila menjadi pemimpin ini, komunikasi sangat penting. bila kita jadi pemimpin dan asyik mengeluh, pasti organisasi kita akan menjadi lembap dan sengal. "ah, aku baru sedar, ia berpunca dari keluhan".


3. sekarang aku nak buat prinsip baru. semua perkara dalam dunia ni mudah sangat untuk diselesaikan. yang penting, kita perlu tenang dan jangan mengeluh! nikmatilah kerja kita itu.


enjoy with your work! dont get stress!

Tiada ulasan: