Rabu, Disember 21, 2011

Lai revert to Islam

Lai kembali memeluk islam dan aku mungkin tak ada kaitan dengan pengislamannya.
Aku hanya menjadi saksi kepada pengislaman Lai. 
Ini semua bermula dengan satu kejadian yang tidak disangka kepada pertemuan aku dengan Lai.

aku percaya dan amat yakin "setiap pertemuan pasti ada sebabnya".
sebab setiap pertemuan ini adalah mengikut aturan Allah.
aku bermula dengan pertemuan dengan Alif Wong di Masjid Solehin, Kampung Teras Jernang, Bangi.
seorang pakcik tua yang meminta sumbangan dari jemaah selepas solat Zohor.
aku berborak dengan dia, dan meminta dia membaca Alfatihah agar aku yakin dia adalah mualaf benar.
Pakcik Alif tanpa segan membaca di hadapan aku, aku menghormatinya.
berkerja di Terengganu datang ke sini untuk meminta sedikit sumbangan dan hendak pulang ke Terengganu.
Namun, biasalah, setiap mualaf yang aku lihat di tepi-tepi masjid meminta sumbangan, antara luahannya tak dapat banyak bantuan untuk kehidupan mereka.
malah, kebanyakan mereka adalah miskin dan pasti mereka ada masalah dengan keluarga mereka.

[..... alamak..... jap ye.]
klik untuk part 2..


Tiada ulasan: