Rabu, Disember 21, 2011

Lai revert to Islam part 2

[bersambung kembali... maaf tadi ada seorang kawan lama ajak chat. tak boleh nak fokus menaip.]


Pakcik Alif Wong membaca Alfatihah dengan lambat-lambat (masih belum lancar).
aku melihat kesungguhan beliau, dan yakin beliau sangat memerlukan bantuan aku.
hanya itu yang aku mampu bantu beliau, nak mengajar AlQuran beliau sudah berkerja.
apa lagi yang boleh kita salurkan pahala padanya? duit saja yang termampu...
apalah sangat duit pada diri, jika hanya untuk makan minum untuk perut sendiri.
Pakcik Alif meminta nombor telefonku, dan mungkin kerana itu menjadi penghubung aku dengan dia selanjutnya.

dua bulan berlalu, Pakcik Alif menelefon aku dengan tiba-tiba.
sekali lagi, dari Terengganu, beliau minta sumbangan untuk beliau jumpa anaknya di UKM.
kali ini dalam kesempitan, aku sedikit ragu berkali-kali.
namun, ada ayat yang menyebabkan aku merasa wajib untuk aku bagi sumbangan lagi sekali.
"anak pakcik nak masuk Islam, pakcik nak datang KL jumpa dia"
suatu kewajipan bagi kita untuk meraikan mereka yang ingin memeluk Islam. [betul tak?]

dua minggu lepas, beliau hubungi aku katanya "sudah berada di KL, anak Pakcik nak masuk Islam". Pakcik Alif minta aku untuk mengislamkan anak beliau.

[aduh... ngantuk plak. bersambung leh?]

Tiada ulasan: