Isnin, Ogos 22, 2011

mesti bersahabat

dalam dunia ini tiada siapa yang mampu hidup bersendirian.
hidup bersendirian tanpa ada hubungan dengan sesiapa pun.

andai kita menyatakan kita tak perlukan sesiapa, itu adalah bohong.
sekalipun semut juga perlukan manusia.
apatah lagi, manusia sangat perlukan manusia yang lain.
kita perlukan ibu untuk melahirkan kita, kita perlukan ayah untuk menyara dan memberi nafkah untuk membesarkan kita. sebab itulah Rasulullah sangat menuntut untuk kita menyayangi dan mengasihi anak yatim ini, sebab mereka telah kehilangan manusia yang paling diperlukan untuk kita bergantung harap.
kita perlukan cikgu untuk memberikan ilmu. termasuklah cikgu di sekolah, di surau, di jalanan dan di mana sahaja. cikgu lah sumber ilmu kita, maka rugilah mereka yang tidak mencari ilmu. andai kita tetap tidak mahu berguru dengan cikgu, dengan mengatakan buku juga boleh mendapat ilmu, ternyata ia juga bohong. mana mungkin buku itu terhasil sendiri tanpa penulis. pastilah dia memerlukan seorang cikgu untuk menulis buku itu. malahan cikgu berfungsi untuk memberi penjelasan kepada ilmu itu.

"bukan ini yang dimaksudkan?"
habis tu, apa maksud sebenar?
"bukankah hidup lebih indah tanpa sahabat?"
siapa kata?
meskipun anda punya ibu ayah, punya cikgu, jika tanpa sahabat, mana mungkin dunia itu indah.

inikan pula dengan sahabat.
sahabat adalah seorang insan yang mencerminkan wajah kita.
jika sahabat itu baik, maka baiklah kita.
jika sahabat itu jahat, maka jahatlah kita.
sahabat itu perlu dicari, perlu ada bersama kita.
kita akan hilang sesuatu dalam hidup ini jika tiada sahabat.
aku teringat dalam majalah terbaru GenQ isu ke2. aku tertarik dengan nasihat Pakchu di ruangan Qaulun Ma'ruf.
ada seorang adik bertanya "boleh atau tidak kita hidup tanpa kawan di sisi? boleh atau tidak kita lari atau sembunyi jika ada orang yang ingin berkawan dengan kita?boleh atau tidak kita hanya duduk di rumah sepanjang umur kita tanpa bermasyarakat? boleh atau tidak kita bercakap seorang diri atau dengan peti sejuk yang tidak bernyawa?"
jawapan Pakchu mestilah "takboleh" dengan ulasan separuh muka. dan Pakchu selitkan dengan hadis yang menarik riwayat at-tirmizi dan al-hakim:
[seseorang insan adalah terikut-ikut dengan adat kebiasaan sahabatnya.maka hendaklah kau melihat dengan siapa kamu bersahabat]

mungkin ada yang pernah dikhianati sahabat sendiri dan mungkin juga pernah mengharapkan orang itu sebagai sahabat, tetapi orang itu tidak sudi menjadi sahabat kita.
mungkin ada lagi sebab yang kita taknak mencari sahabat.
bagi saya, mencari sahabat itu sangat sukar. sahabat yang mengikut kriteria Alqamah dalam pos yang lepas.
macam aku dalam usaha pencarian selama 15 tahun, memang sangat tercari-cari.
adakala, bila kita rasa dia sangat prihatin dan baik dengan kita, itulah sahabat baik kita. tetapi kadangkala, ada beberapa perangai di ayang tidak menyenangkan kita. geleng kepala. "bukan sahabat yang ku cari."
ada juga, bila beralih tempat pengajian, kita semakin menjauh dengan sahabat lama kita, di tempat yang baru, kita mencari lagi sahabat.
ada orang yang rapat dengan kita, sangat baik dengan kita, kita merasakan dialah layak menjadi sahabat kita, tapi dalam kita kesusahan, dia semakin menjauh dan meninggalkan kita keseorangan.
tidak dinafikan juga, kita hanya syok sendiri. mengharapkan dia yang datang pada kita dan ingin menjadikan kita sebagai sahabat dia.
persepsi yang salah semasa aku remaja dulu, sahabat itu hanya satu. ternyata persepsi itu salah. tidak salah jika kita bersahabat lebih dari satu. tapi jika mencari satu pun dah susah, inikan pula nak mencari ramai sahabat. betul tak?

mesti bersahabat.
kadang dalam usaha mencari sahabat, kena renung diri kembali, kenapalah aku susah sangat nak dapat sahabat?
sahabat yang memenuhi ke9-9 ciri sahabat wasiat alqamah. [klik sini]
adakah sikap keperibadian kita yang orang tidak suka?
adakah kurang doa kita kepada Allah untuk sahabat yang terbaik?
adakah kita hanya mengharap untuk mendapat sahabat yang baik, sedangkan diri, dan tidak pula mencuba menjadi sahabat terbaik kepada orang lain?

p/s: sudi bersahabat dengan saya? hehe.

1 ulasan:

ainzoo berkata...

robe`.. alhamdulillah...teruskan wat entry yang pnuh content mcm ni..tak komen xbmakna x dibaca tauuu :)... kipidap :)