Khamis, Julai 01, 2010

aku di sini, ibu!


sementara mata aku melilau mencari bahan bacaan yang menarik. aku terpandang dewan budaya. tiada apa yang menarik bagiku. tetapi kerana bosan, aku mengambil dan membaca intisari mukasurat. majalah dewan budaya keluaran Jun 2010, terkilas ku pandang. sajak yang pelik di belakang muka hadapan. aku ingatkan sajak biasa. rupanya, sajak yang mampu menginsafkan hatiku. cubalah sahabat renungkan.

oleh: azlin ahmad, Johor.

di mana ibu?
membiarkan aku di sini
bertilam timbunan sarap
berselimut serangga merayap
berteman si anjing kurap
menanti ibu penuh harap.

tiada tilam empuk berbantal satu
tiada baju baru merah jambu
dan tiada manis titisan susumu.

di mana ibu?
aku di sini tanpa kafan
tanpa nisan
dan tanpa talkin mendoakan

benarkah ibu?
kerana nafsu demi membuang malu
aku dibiar kaku.

.............................. sekian...............................

sajak yang penuh keinsafan. aku hanya mampu bagi 5 bintang pada karya ini. semoga kita peroleh manfaatnya.

Tiada ulasan: