Rabu, Ogos 19, 2009

dr nizam dan scrabble


tak pernah aku main scrabble ni.
tapi memang aku selalu dengar lah permainan ni.
tapi tak pernah la mencuba2.
semasa khusyuk, otak ku menganalisis apa yang diajar oleh dr nizam.
subjek pemuliharaan biologi memang memberatkan otak aku.
secara terus terang aku kata, minggu pertama dan kedua, aku ternganga mendengar kuliah dr nizam.
bahasa inggeris dan penerangan dr nizam amat mengkagumkan.
sehingga aku tak faham.
minggu ketiga, dan keempat, aku makin pening. sehingga otak aku merayau di alam lain.
minggu kelima aku dah serik. sebab midsem exam makin hampir.
tapi otak aku masih berat bila dr nizam mengajar.
aku kuatkan semangat ni, salin je slide kuliah dia, dengan harapan, sekurang2nya boleh faham sikt dari kosong langsung.
alhamdulillah, dari kuliah dia, 20% boleh faham.
minggu keenam ni, aku geram dan marah dengan diriku.
lambat sangat nak faham bahasa inggeris!
aku ambik inisiatif, tulis balik kuliah dia 100%.
dan aku terjemah dalam bahasa melayu dengan segera sewaktu dia beri kuliah.
alhamdulillah, aku berjaya terjemah 50% dan boleh faham..
huhu, otak ku berjaya faham bahasa melayu je.
masa khusyuk menyalin slide dan terjemah, dr terus ubah topik.
huh... terkejut aku.
dia cakap pasal scrabble...
asyik dia bercerita
memang tak ku xsangka, dia hebat main scrabble.. dulu lah..
kehebatan beliau bermua dari sikap dia dulu... iaitu dia dulu suka bawa kamus dan baca kamus.
fuh, kalau aku, haram.. sentuh, hanya belek perkataan yang aku nak tahu je.
kalau aku baca buku novel inggeris pun, kalau berat, muka surat pertama pun jenuh, aku nak fahamkan.
yang pasti aku terus tak baca dah.
huhu.. patutlah otak aku berat dengan bahasa inggeris.
hmm.. sebab tulah dia hebat main scrabble.
boleh lak dr cabar kami.
dia kata kami ni tak main dah scrabble dan tak baca kamus sekarang.
huhu.. itu benar, dan aku memang tercabar.
jadi, aku dengan penuh iltizam, aku nak bawa kamus ke kuliah tiap2 hari.
untuk baca.
dan aku akan pastikan dapat kalahkan dr... cewah..
semangat betul aku ni..

huhu.. chaiyok!!

5 ulasan:

arrabe' berkata...

....

Shahrul (Nama Sebenar) berkata...

baca kamus?
aku ada seorang kawan yang macam tu.
hohoho.
boleh jadi hobi baru ni.

Tanpa Nama berkata...

speechless ke?berusaha.main scrabble sangat menyeronokkan.tambah vocabulary kita.xrugi belajar.xterlewat utk mula.go go go!
bacelah kamus,mcm bace novel rasenye..jgn xtau.

arrabe' berkata...

huhu.. nak mulakan memang perit untuk buka kamus ni. tapi perlu digigihkan

aLiaFar berkata...

chaiyok2 rabe'! ;)