Jumaat, April 20, 2012

cemburu

"cemburu itu sifat lazim bagi semua manusia"


1. namun ia tetap ada kesan baik dan buruknya. kita sebagai manusia yang punyai IQ dan EQ perlu bijak mengawal cemburu. dan manfaatkan cemburu itu ke arah kebaikan. IQ itu adalah kemahiran menggunakan akal dengan cerdas. manakala EQ adalah kemahiran mengawal emosi dengan bijak. contoh dalam satu keadaan, anda nampak kawan anda memakai i-Pad 4, akal akan mentafsirkan bahawa "aku pun mahu" dan akal akan terus memikirkan cara kita untuk peroleh i-pad 4 itu. sama ada melalui perancangan kewangan atau cara lain. namun, kawan kita itu menunjuk-nunjuk. anda menjadi geram dan emosi anda akan tetiba memberontak. jadi kebijaksanaan ini yang kita perlukan. 


2. aku cemburu dengan orang yang mempunyai masa lapang. namun apabila aku mempunyai masa lapang, aku cemburu dengan orang yang sibuk. justeru, akal aku telah menafsirkan, "aku suka berada dalam keadaan sibuk" kerana masa lapang itu membuatkan aku tidak boleh berbuat apa-apa dan sangat membosankan. [mungkin persepsi ini akan berubah apabila aku sudah berkahwin atau mempunyai anak]


kesimpulannya: 
manfaatkan masa kita sebaiknya. cemburulah dengan bijaksana. terutama apabila cemburu terhadap masa. fikirkan dalam masa 1 saat, kita bazirkan ke mana? 

Tiada ulasan: