Ahad, Februari 13, 2011

mesir




Mesir..
hampir 3 minggu berlarutan.
Jumaat 11 Februari 2011, semasa aku di Sungai Lepoh, berdekatan dengan Gunung Nuang.
khabar berita Hosni Mubarak telah meninggalkan Mesir di akhbar.
pelbagai ura-ura akhbar mengatakan beliau akan letak jawatan dalam masa terdekat.
namun, solat jumaat di masjid masih tiada khabar berita tentang Mesir.
masih tiada isu semasa pada skrip khatib, meskipun sudah hampir 3 minggu berlalu.
semoga khutbah Jumaat tidak membosankan.

Mesir...
aku ambil tahu setiap berita yang keluar di media Malaysia (meskipun media yang bias).
tetapi ini tidak bermakna aku adalah pakar dalam isu mesir.
aku mengambil tahu untuk aku tidak terlepas dalam satu perubahan yang besar impaknya.
tetapi tidaklah mampu aku menganalisa impak dan kesannya.
kerana aku masih cetek ilmu ku. masih mencari dan terus mencari.

Mesir....
sebelah malam setelah ku terlena, SMS bertalu-talu masuk.
SMS status rakan facebook ku.
aku yang terjaga seketika, membaca dan meneliti.
benarkah berita ini. hampir 7 orang yang aku 'subsribe' menyatakan Hosni Mubarak telah meletakkan jawatan.
terasa lega yang teramat sangat dan syukur kepada Allah.
meskipun aku tidak terlibat dengan pakatan hebat rakyat Mesir ini, namun, usaha mereka telah membuahkan hasil.

pengganti Hosni Mubarak?
rakyat Malaysia yang belajar di sana?
tenteramkah negara mereka selepas ini?
tindakan Amerika dan Israel?
itu masih dalam titik persoalan dalam benak otakku.
semoga Allah merahmati kembali bumi Mesir.
mabruk Syabab!


p/s: boleh rujuk kenyataan Syeikh Hamza Yusuf. aku masih belum sempat membacanya. InsyaAllah akan dikongsi dapatan aku.



Tiada ulasan: