Khamis, Ogos 26, 2010

warawiri lelaki


Bismillahirrahmanirrahim.
Salam Ramadhan sahabat2ku, meskipun sudah separuh bulan berlalu. Semoga kehangatan Ramadhan bersama kita sentiasa.

setelah seminggu aku bertangguh menulis kisah, memikirkan perkongsian yang tidak seberapa.
hanya berdasarkan penilaian pandangan mata, mungkin sedikit daripada mata hati.
aku melihat satu isu yang hangat pada masa kini, tahukah kalian?
seringkali paparan akhbar, isu bunuh dan buang anak paling laris.
menjadi bualan di bibir setiap insan. sama ada yang menghina dan ada yang menggeleng.

Warawiri lelaki. bahasa percakapan Jawa berdasarkan Kamus Dewan Edisi Ketiga.
tertarik dengan perkataan warawiri yang bermaksud 'berjalan ke sana ke mari tanpa tujuan'.
aku lelaki yang normal pernah sesekali warawiri.
mencari2 halatuju untuk aku bergerak, namun ketika dulu aku tidak ketemu tujuanku.
warawiriku menjejaskan kewarasanku.
kerana aku tidak mengerti apa yang aku mahukan dalam hidup ini.
teringatku mengamuk dalam kementalan yang sakit.
Darjah 6 yang aku duduki bersepah, kerana rajukanku.

Warawiri lelaki. semakin ramai yang terus hidup tanpa tujuan.
melihatkan isu yang rencam dan mengancam, semuanya berpunca daripada diri aku.
kenapa mesti aku yang patut dipersalahkan?
sahabat2ku, aku adalah lelaki.
lelaki itu sepatutnya tidak warawiri, sewajibnya lelaki itu menjadi pemimpin kepada wanita.
tetapi aku tidak berjaya memimpin wanita bagi pihak lelaki.
akibatnya, ramai wanita termengandung setelah berzina dengan lelaki.
akibatnya, ramai wanita terpaksa melahirkan bayi yang haram.
akibatnya, ramai wanita terbeban dengan dosa zina sendirian.
akibatnya, ramai wanita dicemuh dan dihina akibat zinanya sendiri.
mangsanya? bayi yang haram yang dikandungkan oleh ibu yang berzina dengan lelaki.

warkah cinta buat rohku.
aku adalah lelaki. beruntungnya aku menjadi lelaki yang tidak warawiri.
alhamdulillah...
diri yang sedar ini perlu membela dan melindungi wanita.
satu azam - menutupkan aurat semua wanita.
aurat itu adalah kemaluan/harga diri.
menutupkan aurat wanita yang pada tubuh itu adalah wajib!
apatah lagi menutupkan aurat wanita yang dipandang hina oleh semua lelaki.
mengubah pandangan nafsu seks semua lelaki terhadap wanita.
agar mengangkat aurat/harga diri wanita di tempat yang dilindungi dan dihormati.
bagaimana dengan lelaki lain yang masih terus warawiri?
hanya satu... kembali semula kepada kesempurnaan akidah kepada Allah.
caranya?

[WCBR-warawiri lelaki]

Tiada ulasan: