Ahad, Ogos 08, 2010

serius & penat

aku mendengar dengan teliti ucapan Ustaz Siddiq Fadzil tentang seseorang pemimpin itu perlu bersedia untuk serius dan penat. jika kita tidak merasakan penat, kita bukanlah pemimpin yang baik. aku merenung diriku kembali, apakah aku telah melaksanakan tugasku dengan baik.

aku teringat kembali kepada sahabatku dari Persatuan Pelajar Islam Melaka (PEPIM), Redzuan yang menyatakan bahawa seseorang telah beritahu beliau bahawa apabila kita dilantik menjadi pemimpin seolah2 kita telah melangkah setapak ke api neraka. Tersentap aku dan terasa sangat mendalam maksud itu.

Nauzubillahiminzalik. berat peranan pemimpin. tetapi jika tidak aku, siapa lagi? insyaAllah, dengan sahabat2 di sekelilingku, aku yakin. Allah bersama kita semua selagi kita masih ingin bersamaNya.

[muhammad ar-rabi' - WCBR]

Tiada ulasan: