Khamis, Mei 20, 2010

elak mengata dia 'Islam'



elak mengata dia 'Islam'.
hmmm... anda faham?
baca semula.
elak mengata dia 'Islam'.
adakah anda faham?
cuba baca semula.
elak mengata dia 'Islam'.

aku tidak mengatakan dia 'Kafir'.
aku bukan penghukum.
aku tidak mengatakan dia 'Kafir'.
aku bukan penentu akidah seseorang.
aku tidak mengatakan dia 'Kafir'.
sebab aku hanyalah insan biasa seperti kamu.

Ratu Cantik di USA.
tiada apa yang menariknya.
Ratu Cantik Islam di USA.
hmm... yang ni aku sangsi.
Miss Universe USA beragama Islam.
adakah ia satu perubahan untuk umat Islam?
perubahan untuk bersifat terbuka?
terbuka untuk mendedahkan yang bernilai?

Terorist atau pengganas.
biasa bagiku.
banyak boleh dilihat dalam filem yang ganas dan kejam.
Pengganas Islam atau Pengganas Muslim.
hmm.. yang ni aku musykil.
Muslim Terrorist atau Terrorist is Muslim?
adakah ia suatu ungkapan untuk kita jadi pengganas?
atau suatu label untuk menyatakan kita pengganas?

elak mengata dia 'Islam'.
kenapa?
adakah kamu nak menuduh dia 'Kafir'?
kenapa kamu nak menghukum orang tuh?
bolehkah kita menuduh orang lain murtad?

elak mengata dia 'Islam'.
yup. mungkin anda tersalah faham maksud saya.
saya kata elak mengata dia 'Islam'.
bukan kata 'dia Kafir'.

media.. media.. media..
penulis dan pengarah atau penerbit perlu ambil ilmu psikologi.
sebab media adalah faktor doktrinisasi manusia.
media sangat berpengaruh!
boleh menyebabkan manusia terpengaruh!

media.. media.. media..
siapapun yang menang Ratu Cantik di mana sekalipun.
perlukah isu itu dihangatkan lagi dengan 'dia Islam'.
apakah rakyat yang baca, akan faham maksud media ini?
'dia Islam'
'dia Muslim'
'Muslim menang Ratu cantik'
'lawa ratu cantik Islam tuh'
'apa salahnya dia Islam'
'Islam bagi umat dia masuk ratu cantik.'
'kan seronok kalau Islam tak perlu tutup2'
mungkin penyataan di atas tidak dinyatakan dalam media.
tapi pasti ada yang terlintas dalam fikiran mereka.
apatah lagi yang jarang memahami ayat AlQuran dan suruhan Allah.

perlukah kita menjaja isu ini menggunakan nama Islam?
'dia Islam'
'Islam pengganas'
'yang bom diri tu Islam'
'Islam benarkan umat bom diri'
'Islam suruh jihad'
'Islam kejam'
apakah pandangan rakyat yang asyik bergantung pada akhbar bukan AlQuran.
label pengganas dah melekat kat Islam.

label ratu cantik akan melekat kat dunia Islam pula?
sedangkan niqab diharamkan di kebanyakan negara.
inikan pula unsur 'menggalakkan umat Islam berbogel di khalayak'
perlukah penyataan ini?
elakkan mengata dia 'Islam'.

tidak semua orang Islam itu benar-benar faham mengapa dia memeluk Islam.
dan Islam itu hanya penting pada kad pengenalan.
tapi tidak pada hati dan iman.
apakah kita mahu meneruskan 'nila setitik ini terus menerus rosak susu sebelanga'?

sahabat2ku yang dirahmati Allah.
apapun penyataan antum dalam blog, facebook, akhbar, tv, web, sms dan lain2 media.
elakkan mengata dia 'Islam'.
jika dia melakukan perkara2 yang teruk/aib. tutuplah kemaluannya itu.
jangan kaitkan dia dengan 'Islam' dalam media anda.
kerana Islam bukan agama yang mengaibkan orang.
kerana Islam sangat menjaga maruah wanita melalui penutupan aurat.
kerana Islam tidak menyuruh untuk membunuh diri.

bersihkanlah 'Islam' dengan perkara2 yang baik.
jika ada 'Islam' yang melakukan perkara yang tidak baik, nasihatilah dengan baik.
sama2 kita membela agama 'Islam' dengan sepenuh jiwa!
jagalah nama baik 'Islam' ini.
anda duta kepada 'Islam'.
anda sedang mempromosi akhlak 'Islam'
awasi langkah kita!
anda mampu!
anda penyambung warisan Nabi Muhammad SAW!
sebarkan! sebarkan! sebarkan!
akhlak islam yang sebenar!

3 ulasan:

erma fatiha berkata...

salam sahabat.

ana juga banyak terkesan dengan peranan media yang mengwarwarkan dia dengan ratu cantik islam pertama.

Pada zaman rasulullah dahulu,tidak pernah wujud pertandingan ratu cantik atau hal2 yang berkaitan dengannya.

rima fakih ini juga adalah muslim syiah.Saya pelik,adakah rima mengamalkan ajaran Syiah atau meninggalkan ajaran syiahnya?

Ramai orang salah anggap tentang Islam dek kerana hal sekecil ini.
Mereka pula cuba untuk porak-perandakan hal ini.

persoalannya,adakah rima yang tidak mengamalkan ajaran syiahnya?

atau memang ajaran syiahnya sebegitu?

ahlus sunnah mengatakan syiah adalah tekeluar drpd ajran Islam kerana pertetangan mereka dalam akidah dan juga syariah.Banyk golongan ulama zaman dahulu yang telah keluar dr syiah sebenarnya,... See More
HAH..kalau dlm aspek akidah..aspek usul ini bercanggah,adalah terbatal iman seseorang.!Yang ini,biar Allah yang tentukan.

Persoalannya di sini,MEDIA menggunakan nama ISLAM.Bagi mereka yg tidak tahu dengan ajaran dalam SYIAH,maka akan senang2 menuding,"hah,itulah islam,sama jek ngan agama len!"
Sedangkam mereka tidak arif tentang persoalan pembahagian golongan ini.

dalam hal ini,kita kene tekankan bab TAKFIR.... See More

tidak boleh MENGKAFIRKAN para pengikut salah satu mazhab Islam, yang seluruh mazhab tersebut memiliki kesepakatan dalam kebolehan dalam niat baik atas ketaatan kepada Allah, keimanan pada para malaikat dan kitab-kitab suci, para nabi, dan hari akhirat juga kepada orang-orang yang beriman .

TIDAK PERLU DIPERDEBATKAN HAL KEIMANAN MEREKA.

TIDAK ADA GUNANYA.

YANG PENTING KAJI AMALAN-AMALAN KITA.BETUL KE KITA NI IKUT AHLUS SUNNAH WALJAMAAH?banyak sekarang golongan MUDA menjadi muhadith palsu dan terlalu menyenang-nyenangkan agama ISLAM.be ware dgn org mcm ni,MEREKA ADA DI KACA-KACA TELEVISYEN KITA untuk menerapkan fahaman2 bukan ahlus sunnah!

erma fatiha berkata...

tengok dalam komen ana,ada perkataan SEE MORE..SEE MORE..ana malas nak tulis sekali lagi...so ana copy paste pernyataan ana dalam facebook.Ana pernah berdebat hal ini dlm facebook ana.boleh rujuk nnti.

andalus berkata...

.anda duta kepada 'Islam'.anda sedang mempromosi akhlak 'Islam'awasi langkah kita!

hah...tkesan yg ini..syukran