Ahad, Mei 30, 2010

cinta untuk sahabatku


cinta itu samar bagiku.
cinta wanita belum jelas di gambaran mataku.
tetapi ramai orang sudah menikmatinya.
apakah cinta itu tidak layak untuk diriku?

cinta wanita sangat mengasyikkan.
kerapkali kawan2ku melafazkan.
keliru daku memahami erti.
apakah cinta tidak asyik untuk diriku?

cinta wanita tidak kucari.
kerana hati belum mampu cinta Ilahi.
cukuplah Allah bagiku.
kerna Dia lebih tahu untuk diriku.
Dia menciptakanku sebaik2 kejadian manusia.
mampulah kira Dia untuk melengkapkan cinta buat diriku?

bukan aku terlalu baik untuk menyerah segalanya.
bukan aku terlalu buta cinta untuk menzahirkannya.
bukan aku terlalu malas untuk mencari cinta wanita.
cuma aku takut terjebak ke lembah kegelapan dalam proses pencarian.
cuma aku takut terperosok ke lembah fitnah dalam proses penilaian.
cuma aku takut terjerumus ke lembah maksiat dalam proses membuat keputusan.

terlalu lemah diri ini untuk semua ini.
cinta ini sangat menyakitkan untuk difikirkan.
hanya cinta Ilahi pengubat jiwa.

namun...
dalam hubungan manusiawi.
aku masih memerlukan cinta sesama insan.
cinta wanita?
cinta dunia?
cinta harta?
cinta sahabat?
pelbagai lagi bentuk cinta.
tetapi yang terdekat dengan diriku... cinta untuk sahabatku.

cinta untuk sahabatku.
dalam satu arus perjuangan.
menuju ke arah cinta yang satu.
cinta Ilahi.
sangat sukar untuk meyakinkan diri.
kerana hati ini masih belum merasa cukup untuk cinta sahabatku.

cinta untuk sahabatku.
ku ingin menjadi seperti Abu Bakr As-Sidiq.
dia bercinta sahabat kerana Ilahi.
ku ingin menjadi seperti Umar Al-Khatab.
dia bercinta sahabat kerana Ilahi.
ku ingin menjadi seperti Uthman Affan.
dia bercinta sahabat kerana Ilahi.
ku ingin menjadi seperti Ali Abi Talib.
dia bercinta sahabat kerana Ilahi.

di zaman serba maju.
apakah mampu aku menjadi seperti mereka?
arus zaman sangat mengujakan.
cinta sahabat yang utuh seperti 4 orang itu teramat sukar.
adakah contoh lagi di kala kemodenan kini?

cinta sahabat yang utuh.
seperti....
seperti....
siapakah yang harus aku jadikan contoh di zaman moden ini?
cinta untuk sahabatku.

maaf
maaf sahabatku.
aku cuba mencari contoh untuk cinta buat sahabatku.
tetapi tidak ku temu di zaman moden ini.
aku cuba bergurau senda denganmu, tetapi tidak enak bagiku.
aku cuba ambil bermain games denganmu, tetapi tidak ku tahu.
aku cuba masuk ke dalam duniamu, tetapi jelas dikau berbeza dengan diriku.
dirimu berbeza dengan diriku.
dirimu serba lengkap tidak sesuai untuk diriku.

cinta untuk sahabatku.
cukuplah andai dikau tahu, aku tidak sebaik untukmu.
maafkan daku, andai diriku bukan sehebatmu.
tetapi aku mohon dikau tahu.
cinta ini untuk sahabatku.
agar kita bersama menggapai cinta Ilahi.
seperti sahabat agung yang 4.
andai kita yang kedudukan 4,444,444 daripada nilai sahabat mereka yang 4.
tetapi cinta ini untuk sahabatku.
agar kita bersama bersatu.
bersatu menyahut cinta yang Satu.
untuk menegak agama yang Tinggi.
agar ummah boleh berdiri dengan kaki Sendiri.
inilah khusus cinta untuk sahabatku.

daripada
sahabatmu yang serba kurang

2 ulasan:

Ahmad Tajuddin berkata...

subhanallah...
moga Abang Rabe' akan bertemu dengan cinta sejati yang didambakan tuh...

Unknown berkata...

syukran akh..