Ahad, April 20, 2008

kaki jual

suka nak bgtau kawan2 sekalian...
aku kini jadi penjual...
meskipun bukan melalui bukak kedai ataupun jual kat pasar malam...
tapi aku penjual yang fleksibel.. ceewah...
yela... aku yang datang kat pelanggan...
bukan pelanggan yang cari aku...

pada akhir bulan februari haritu..
aku pergi kursus bijak cemerlang (pbc) di nilai...
anjuran syarikat HPA... subhanallah..
dari program ni baru aku tau.. masih ada syarikat islam yang berjuang di jalan allah !! memperjuangkan produk halal lagi toiyiba..
banyak aku dapat dari pbc tu..
dia bgtau ttg produk halal dan haram..
dia ajar diagnos penyakit melalui tangan...
sesuatu yang amat indah dengan selawat dan zikir sepanjang program...

dari situ aku berjinak melalui perniagaan...
kan nabi pernah bersabda... 9/10 kekayaan tu daripada perniagaan.. kan?
produk ni senang je nak jual.. sebab dia berteraskan produk herba kesihatan..
macam kopi radix, kismis, ubat angin badan, pelawas, kanser... harga pun murah...
aku bermula dengan promosi ...
  1. tanya kengkawan kuliah pasal kopi... kismis...
  2. ada kawan migrain, bagi percuma.. untuk kesejahteraan dia...
  3. ada cikgu sekolah kena kanser.. sebagai membalas jasa... bagi ubat shark cartilage..
  4. fotostat iklan masuk peti surat...
  5. ulang alik pergi stokis sejauh 5 km dari ukm... beli barang.. almaklum tak cukup duit nak beli banyak2.. tapi atas dasar jihad ekonomi... syukur...
  6. pergi ke restoran letak kopi radix...

alhamdulillah.. aku belajar selok belok berniaga... dan banyak lagi aku belajar.. di samping aku rasa puas dan alhamdulillah aku studi pelajaran pun seimbang.. syukur.. berkat usaha aku untuk ummah !!amin

Tiada ulasan: