Isnin, April 07, 2014

SEE Nature Kuala Gula Hari Kedua

Alhamdulillah hari kedua berjalan dengan lancar. Semua peserta SEE Nature Program kelihatan kepenatan setelah hari pertama 5 perkongsian, dan hari kedua ada lagi 2 perkongsian iaitu tentang mamalia di hutan paya bakau (di sini panggil hutan paya laut) oleh Pn. Nadia dan fauna yang pelik, menakutkan dan unik (awkward, bizarre, cryptic) oleh Dr. Faszly.

mereka juga diajar kaedah penggunaan kamera kompak untuk merakam detik-detik menarik dalam pemerhatian alam. misalnya, bagaimana untuk menggunakan kamera untuk menangkap gambar/video tabiat ikan belacak saling berkejaran antara satu sama lain. mereka juga dilatih untuk bertanya pada diri, kenapa dan mengapa.

Petang semalam, mereka belajar bagaimana hendak membuat baucar spesimen tumbuhan untuk disimpan lama untuk rujukan masa depan. En Ruzi telah memberikan input dan kaedah untuk mengutip spesimen pokok yang baik (daun, bunga dan buah).

diteruskan lagi dengan pengembaraan bersama dengan En. Zakaria/Azhar (pengerusi Sahabat Hutan Bakau Kuala Gula), En. Wahab dan Pn. Puji. mereka ini penduduk kampung di sini dan telah pergi kursus untuk menjadi pemandu pelancong. Maka pelbagai input sosio-ekonomi masyarakat di kuala gula yang diperolehi. selain itu juga, mereka menceritakan tentang perbezaan pokok-pokok di sini seperti jenis akar, buah dan lain-lain. Menyelusuri sungai kuala gula sambil memerhatikan pemancing-pemancing di sini khusyuk memasang joran, burung terbang berkicauan, deruan ombak dan sapuan angin sangat mengujakan para peserta.

Malam, para peserta berpeluang menaiki bot di Jeti Kampung Dew untuk memerhatikan kelip-kelip. kelip-kelip merupakan Order Coleoptera (Kumbang). meskipun hujan hanya sempat menyelusuri separuh sungai, namun, ini suatu pengalaman yang sangat menyeronokkan. InshaAllah.

Tiada ulasan: