Rabu, April 09, 2014

SEE Nature 2014 hari ketiga

Alhamdulillah hari ketiga telah berlalu. Menemani peserta SEE Nature Program ke
1. Pusat Konservatori Burung di PERHILITAN / Kuala Gula Bird Sanctuary - melihat pameran yang menarik dan taklimat tentang tugas PERHILITAN dan KGBS yang disampaikan oleh En. Suhaimi.
2. Pusat Eko-Pelajaran Hutan Paya Laut Bakau Matang - mendengar taklimat daripada Renjer Cik Baizura, melawat sekitar HPL, melawat pameran, melawat kilang penghasilan kayu arang oleh Encik Chua dan penyemaian anak benih bakau oleh Pak Abu.

Petangnya, kami diberi pengisian oleh Pengerusi Sahabat Hutan Bakau iaitu En. Azhar/Zakaria, tentang pengalaman SHB dalam bersama komuniti kampung untuk menjaga alam sekitar. Para peserta juga diajar cara penghasilan kraftangan kerang daripada Pn. Sa'diah, penghasilan bakul kertas daripada Pn. Sarimah dan penghasilan produk makanan daripada pokok daripada Pn. Puji. bersama dengan masyarakat sangat menyeronokkan.

Sesi malam, fasa penghayatan telah bermula. para peserta telah dibahagikan kepada 3 kumpulan modul iaitu, hutan, burung, serangga dengan bilangan 7,8,7 orang. Peserta merancang sendiri strategi gerakan kumpulan untuk mendapatkan data pemerhatian sebelum dianalisiskan. semoga mereka berjaya!












Tiada ulasan: