Isnin, Disember 16, 2013

sampah di laman sosial

teringat slot ICT di Bernama Radio24 pagi tadi. segar dalam ingatan kita akan teguran tetamu tersebut. hmm.. tapi ambil positif la ye. jangan kait politik plak hal ni.

"kita sibuk nak print screen kalau ada orang buat silap melalui status, gambar, atau video pastu share di Facebook. sampai jadi viral. tujuannya kata nak beri kesedaran. pastu cakap kerajaan tak buat kerja tapis iklan lucah dan ubat kuat lelaki di Facebook. padahal dia yang duduk sebar sampai jadi viral.

kita kena ingat ini laman sosial, jadi menjadi tanggungjawab kita untuk memanfaatkan laman komuniti ini. dekat sini tiada penguatkuasa untuk banteras. kerajaan pun takde kuasa, melainkan kalau kerajaan pergi California pejabat Facebook untuk delete dan tapis ataupun kerjaan haramkan Facebook terus di Malaysia. nanti kata pulak kerajaan jahat. jadi kat Facebook ada ruang untuk kita jalankan tanggungjawab kita untuk tapis benda yang dirasakan negatif dan lucah. klik kat kanan status ada ruang report. laporkan kat situ. takperlu nak print screen dan sebarkan, itu bukan nak mencegah tapi mencari masalah. Facebook akan beri amaran pada owner iklan/status tu, jika owner masih buat hal yang sama hasil amaran tu (berdasarkan report yang diklik), Facebook akan block akaun selama 30 hari.

jadi ini tanggungjawab kita dalam laman sosial ini. zaman dulu kita bersihkan sampah yang ada ditengah jalan, tetapi sekarang kita bersihkan sampah dalam laman sosial kita." 

Tiada ulasan: