Ahad, Jun 23, 2013

membaca seseorang

semalam sempat berbual panjang dengan seorang sahabat. sahabat yang baru aku kenali seminggu. tetapi dia sudah mampu untuk baca perwatakan aku. fuh, aku tak dapat baca dia lagi, tapi dia cepat tangkap aku. adakah aku mudah dibaca?

apabila kita dapat mudah baca seseorang dengan cepat, kita akan menjadi lebih mudah untuk sesuaikan diri dengan seseorang itu. tambahan, kita akan membuatkan orang itu cepat selesa dengan kita. He did this, and I love to talk with him.

membaca seseorang adalah suatu kelebihan yang Allah berikan kepada insan terpilih, tak semua boleh dapat baca. kadangkala kelebihan ini diperoleh daripada pengalaman dan pembelajaran melihat orang lain. banyak kita perhatikan kelakuan dan ragam manusia, lagi mudah kita untuk baca seseorang itu.

seorang kaunselor dan pelajar bidang psikologi pun pasti ada kelebihan ini, alangkah seronok dapat ilmu ini. manfaatnya sangat luas, sebab kita dapat masuk ke dalam semua golongan masyarakat.

aku masih lemah dalam membaca seseorang. malahan aku juga kurang suka orang baca diriku. bukanlah aku seorang yang berahsia, tetapi ada perkara kita perlu rahsiakan.

Tiada ulasan: