Selasa, Jun 29, 2010

bulan mengambang



perjalananku ke suatu tempat.
menaiki motor sepupuku.
sambil mataku memerhati jalan.
sambil itu aku merenung ke langit yang biru.
tetapi di kala malam ia tidak biru.
ia gelap.
kerana cahaya itu tiada.
namun di sebelah langit kanan, langit itu biru.
bulan mengambang menyinarkan cahayanya.
jelas memancar ke bumi.
bulatnya jelas ku perhati.

perjalananku masih panjang.
masih segar mata memerhati arah dituju.
sambil itu aku terus mencari2 bulan.
tadi bulan itu di kanan, kini di kiriku.
di kala ku kecil, mengapa ia mengekoriku?
kiniku tahu.
bulan itu bukan mengekoriku.
tetapi aku yang mengekori bulan itu.
oh, bulan...
membayang bulan yang indah terbelah dua.
lalu masuk ke dalam jubahku.
memikirkan kelogikan akalku.
jelas aku tidak mampu.
mukjizat pada Muhammad SAW sangat hebat.
sukar akalku melogikkan.
hanya yakin diriku kepada Muhammad SAW menjadi pegangan.

bulan mengambang.
ku tiba di tempat di tuju.
tersenyumku melihat seorang sahabat di hadapanku.
dekat dihatiku, melihatnya seperti bulan.
menyinari hidup yang gelap.
senyumannya mengukir senyumanku.
maha pengasih Penciptaku.
sahabat seperti bulan mengambang.
aku juga teringin menjadi seperti bulan.
bulan yang mengambang.
dan bukan anak bulan atau bulan separa.
kerana aku ingin menyebarkan cahayaku seluas2nya.
bukan untuk kemegahan diriku.
tetapi untuk kesenangan sahabat2 di sekelilingku.

insyaAllah.

Tiada ulasan: