"teknologi itu bukan hanya untuk melepaskan tekanan"
perkembangan teknologi...
aku semakin ketinggalan sedikit demi sedikit.
masih ketinggalan dalam mengenali bluetooth, GPRS dan banyak lagi.
aku tahu apa itu.
tetapi aku tak tahu bagaimana guna itu.
teknologi terus berkembang dan terus berkembang.
MITRAD 6 anjuran urusetia pembangunan sumber manusia.
tidak dinafikan ia salah satu daripada aktiviti mahasiswa.
aktiviti mahasiswa ke arah meningkatkan penggunaan teknologi dalam kehidupan mahasiswa.
namun, apakah mereka mengerti akan teknologi ini?
apakah teknologi sangat berpengaruh dalam kehidupan mahasiswa?
teknologi terus berkembang dan terus berkembang.
teknologi dan inovasi dalam pendidikan.
pensyarah oleh prof jasmy abd rahman, fakulti pendidikan UKM.
satu kursus yang memberi pendedahan kepadaku dengan lebih mendalam.
tidak dinafikan, baru kini ku sedar, perlunya teknologi dalam pendidikan.
malahan, banyak perkara yang kita anggap kecil, tetapi hakikatnya ia boleh memberi impak yang besar.
4 minggu sudah berlalu, kelas 3 jam setiap seminggu pasti ada input untuk pendidikan ini.
kehebatan teknologi amat mengagumkan.
sehinggakan setiap manusia di seluruh pelusuk dunia dapat berhubung dengan kita dalam satu masa yang sama.
apatah lagi dengan kederasan ilmu yang membuak2 dalam teknologi ini.
ada ilmu yang benar, dan ada juga ilmu yang tidak benar.
ada ilmu yang benar ilmu, dan ada yang bukan ilmu tapi dianggap ilmu.
mahasiswa terus leka dalam arus teknologi ~ termasuk diriku.
terbaca lagi dalam akhbar utusan tentang TPM menyeru penguasaan guru dalam ICT.
sememangnya benar.
teringatku dulu, daripada kapur, yang kerap ku main dalam kelas.
sehingga kepada marker pen di zaman sekolah.
juga, kepada penggunaan komputer dalam kelas IT.
tuisyen melalui online turut aku sertai.
tidak dilupa, jualan buku ber CD, yang didalamnya banyak input-input pendidikan.
apatah lagi kini.
dalam pengajaran di UKM, penggunaan powerpoint yang interaktif turut membantu usaha pembelajaran.
ah, isu LCD rosak dan kabur, itu hanyalah hal remeh teknikal.
itu bukanlah kita yang perlu uruskan.
tetapi hakikatnya, penggunaan ICT itu.
tidak semestinya guru itu yang bijak menguasai ICT sahaja.
tetapi pelajar juga harus berani untuk mendidik dalam teknologi.
mendidik bukan setakat ilmu sains dan agama semata2.
tetapi didikan untuk mengenali pencipta dan akhlak, itu juga didikan utama.
didikan dalam teknologilah kunci segalanya pada masa kini.
zaman terus berlalu.
pendidikan tidak harus tinggal ke belakang.
cikgu yang lapok tidak patut wujud.
kerana itu jadilah kita semua cikgu yang berteknologi.
[yeah... semangat plak.]
perkembangan teknologi...
aku semakin ketinggalan sedikit demi sedikit.
masih ketinggalan dalam mengenali bluetooth, GPRS dan banyak lagi.
aku tahu apa itu.
tetapi aku tak tahu bagaimana guna itu.
teknologi terus berkembang dan terus berkembang.
MITRAD 6 anjuran urusetia pembangunan sumber manusia.
tidak dinafikan ia salah satu daripada aktiviti mahasiswa.
aktiviti mahasiswa ke arah meningkatkan penggunaan teknologi dalam kehidupan mahasiswa.
namun, apakah mereka mengerti akan teknologi ini?
apakah teknologi sangat berpengaruh dalam kehidupan mahasiswa?
teknologi terus berkembang dan terus berkembang.
teknologi dan inovasi dalam pendidikan.
pensyarah oleh prof jasmy abd rahman, fakulti pendidikan UKM.
satu kursus yang memberi pendedahan kepadaku dengan lebih mendalam.
tidak dinafikan, baru kini ku sedar, perlunya teknologi dalam pendidikan.
malahan, banyak perkara yang kita anggap kecil, tetapi hakikatnya ia boleh memberi impak yang besar.
4 minggu sudah berlalu, kelas 3 jam setiap seminggu pasti ada input untuk pendidikan ini.
kehebatan teknologi amat mengagumkan.
sehinggakan setiap manusia di seluruh pelusuk dunia dapat berhubung dengan kita dalam satu masa yang sama.
apatah lagi dengan kederasan ilmu yang membuak2 dalam teknologi ini.
ada ilmu yang benar, dan ada juga ilmu yang tidak benar.
ada ilmu yang benar ilmu, dan ada yang bukan ilmu tapi dianggap ilmu.
mahasiswa terus leka dalam arus teknologi ~ termasuk diriku.
terbaca lagi dalam akhbar utusan tentang TPM menyeru penguasaan guru dalam ICT.
sememangnya benar.
teringatku dulu, daripada kapur, yang kerap ku main dalam kelas.
sehingga kepada marker pen di zaman sekolah.
juga, kepada penggunaan komputer dalam kelas IT.
tuisyen melalui online turut aku sertai.
tidak dilupa, jualan buku ber CD, yang didalamnya banyak input-input pendidikan.
apatah lagi kini.
dalam pengajaran di UKM, penggunaan powerpoint yang interaktif turut membantu usaha pembelajaran.
ah, isu LCD rosak dan kabur, itu hanyalah hal remeh teknikal.
itu bukanlah kita yang perlu uruskan.
tetapi hakikatnya, penggunaan ICT itu.
tidak semestinya guru itu yang bijak menguasai ICT sahaja.
tetapi pelajar juga harus berani untuk mendidik dalam teknologi.
mendidik bukan setakat ilmu sains dan agama semata2.
tetapi didikan untuk mengenali pencipta dan akhlak, itu juga didikan utama.
didikan dalam teknologilah kunci segalanya pada masa kini.
zaman terus berlalu.
pendidikan tidak harus tinggal ke belakang.
cikgu yang lapok tidak patut wujud.
kerana itu jadilah kita semua cikgu yang berteknologi.
[yeah... semangat plak.]
1 ulasan:
Salam sahabat....
nak tahu samting?
dalam juzuk falsafah...
philo(cinta)
sophy (ilmu)
adalah aras paling bawah sekali...
level pling top ialah metafizik
-->merangkumi unsur kebenaran, keikhlasan dalam ilmu, dan unsur2 alam...
second level is matematik
--> y? coz matematik jd penghubung sain tabii dan teknologi kepada konsep paling atas td...
yg ketiga barulah sains tabii
--> juzuk alam... biologi, kimia, fizik dan lain2 lagi...
yang terakhir barulah teknologi
--> tp skang manusia mengejar2 teknologi sbg tahapan kepada kemajuan... hakikatnya penciptaan ilmu itu dri Pencipta adalah utk kita mengenal Dia...
Wallahualam....
Catat Ulasan