Selasa, Disember 08, 2015

Azam kawal berat badan

Sudah lama berazam untuk kawal berat badan. Istilah kawal di sini,  aku maksudkan pada
1. Kurangkan berat badan
2. Dapatkan berat badan ideal - 70kg
3. Kekalkan berat badan ideal tu.

Alkisah berat badan tak terkawal ni masa selepas kemalangan tahun 2011. Serba naik dan turun. Aku pernah pergi gimnasium dalam tempoh 2 tahun tanpa coach.  Sebab aku niat hanya nak kurangkan berat badan dan dalam masa sama nak kuatkan otot kaki yang patah dulu. 

Tapi bila lihat orang di gimnasium badan fit dan sasa,  teringin juga cuba alat otot yang ada.  Buat sendiri tanpa coach.  Segan rasanya nak tegur orang fit dan sasa ni.  Setelah tu,  aku jadi malas,  gimnasium pun dah tak pergi. 

Berhenti 2 bulan,  badan naik cepat.  Cuba diet tapi tak berjaya.  Pergi semula ke gim pun macam sakit kaki datang semula.  Aku bertambah malas bila takde kawan untuk ajak fit. Mungkin sebab aku segan. 

Sekarang sudah setahun lebih. Hampir 14kilo naik.  Memang teruk.  Tahap kemalasan menjadi.  Puasa Ramadan berjaya turunkan  hampir 5 kilo.  Tapi tak kekal lama. 

Aku ke Kelantan minggu lepas untuk teman ayah aku untuk alumni nilam puri.  Jumpa kawan baru,  hakim.  Borak borak,  rupanya dulu dia sangat gemuk.  Tapi dia azam untuk berubah. Alhamdulillah sekarang dia fit tapi tak sasa.  But still,  he achieved what he want.  I felt challenged.

Hari ni hari kedua aku di balapan stadium seksyen 15. Aku dah faham perangai kaki aku yang sengaja sakit sebab jog laju.  Jadi aku buat senaman jalan kaki.  Dalam 5 pusingan sambil layan henpon.  Alhamdulillah aku berjaya tak sakitkan kaki aku. 

Kali terakhir aku timbang 84kg. Jadi azam kawal berat badan aku ialah:
1. Senaman jalan kaki selama sebulan, setiap hari.  5 pusingan atau lebih.  Mungkin bersama  2km.
2. Sekali seminggu pergi gimnasium buat senaman otot
3. Minggu depan atau mulai hari ke 7, buat senaman push up di rumah. 
4. Jika berat turun akhir tahun ni,  aku akan mula joging pula.  Dan mantapkan kardiovaskular.

Hari ini hari kedua,  sudah 10 pusingan agaknya.  Mula jam 830malam sampai 930 malam.  4km?Alhamdulillah. 

Azam ni kena betulkan niat untuk Allah.  Agar sihat badan dan senang beribadah kepada Allah.  Amin.

2 ulasan:

theIzuddin berkata...

Exercise sebahagian daripada proses turunkan berat badan, satu lagi part paling penting pemakanan, make sure jaga pemakanan. Read a lot of information regarding nutrition to loss weight ok.

Good luck.

Dewi Aja berkata...

Hello!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)