Rabu, Mei 22, 2013

dalam hati ada taman

semalam aku sempat menziarah Abang Hakam, seorang senior yang aku hormati (pakar dalam bidang sejarah dll). sempat beriadhah (berjalan santai je), tak larat nak joging petang buta ni di Taman Tasik Perdana Kuala Lumpur.

setelah hampir 10 tahun, aku tak pergi ke sini, terlihat replika dinasour yang dilitupi dengan syrub hijau. sangat unik dan menarik minat anak-anak kecil. sempat juga melihat kolam kecil yang penuh dengan teratai putih (tak pasti nama saintifik sama ada Nelumbo nucifera atau Nympheae alba).

teratai putih yang belum berkembang - gambar ihsan internet

replika dinasour  yang diperbuat daripada rangka besi dan di belah badannya dilitupi dengan daun syrub - gambar ihsan internet

masa aku pergi tiada air pancut - gambar ihsan internet
sayang aku tak bawa kamera hari ini, melihat suasana petang jam 2.30 yang tenang dan damai dengan cuaca yang tidak terlalu terik, kehijauan tumbuhan dan lanskap yang indah. kelibat pengantin sedang bergambar oleh jurufoto profesional. anak perempuan kecil dari Eropah menghampiri tepi kolam untuk melihat teratai putih yang belum kembang. ibunya dan ayahnya bersamanya sambil menerangkan sesuatu.

apakah pemerhatian yang aku peroleh?

Abg Hakam memberitahu aku sesuatu, "dalam hati ada taman".
aku pertama kali dengar ayat ni dalam filem Adnan Sempit, betul ke? sangat unik ayat ni, bila berada dalam taman, kita rasa tenang, damai dan cinta. melihat keindahan taman buatan manusia, tidak terbanding oleh akal dengan taman buatan Allah di syurga.

# "dalam hati, mengidam taman syurga"

Tiada ulasan: