Ahad, Oktober 20, 2013

Hidup ni lebih dari periksa

1 ulasan:
"terbaik status daripada Zainal Lutfi"

Best jadi cikgu tusyen:

Hanya dengan mengajar,
Baru aku makin sedar,
Punyalah dunia aku dulu tak besar,
Sekadar cita-cita A bertebar.

Hari-hari tercanguk dalam kelas,
Mengadap soalan atas kertas,
Menghafal, menghafal sampai buntut keras,
Padahal konsep ilmu pun tak jelas.

Bila mengajar, timbul kasihan,
Pada budak- budak yang terkurung dek peperiksaan,
Apa faedah menghafal jawapan?
Kalau konsep mudah pun tak boleh telan.

Sesekali rasa nak bercerita,
Hidup ni lebih dari periksa,
Dunia luar banyak jalannya,Tak semesti semua orang sama.

Cuma nasihat kecil berani ku tuju,
Dari sekarang, pilih jalan hidupmu,
Kalau nati bila dah jumpa,
 Pergilah kejar tanpa jemu.

(Nak bagi kat anak-anak tusyen yang umur dah 16-17 tahun. Umur ni patutnya dah boleh fikir dan buat macam-macam.)

Selasa, Oktober 15, 2013

Eid Adha Celebration

Tiada ulasan:
Today, is a Eid Adha celebration. It is a special day for me, as a Muslim, this 10 until of Dhu-al-Hijjah month (a last month in lunar calendar) is a historical period when all the Muslim need to memorize and take a lessons from scarification of Prophet Ibrahim, his wife Hajar and his son, Prophet Ismail obedience to the only God (Allah). For me, I need to obey and worship to Allah in what ever difficulties that I had in this life.



As all knew, Mecca/Makkah is a holy city for Muslim to worship Allah. All Muslim over the world faced to Mecca (we call as Qibla) during our prayer. I'm in Malaysia, so, I will facing 292.57° N (6980 km) in my daily prayer. This period of celebration, the Muslim who have their strength to go there, they will do the fifth pillars of Islam (Hajj: pilgrimage to Mecca at least once in a lifetime, if he/she is able to do.)

The Hajj is associated with the life of the Prophet Muhammad from the 7th century, but the ritual of pilgrimage to Mecca is considered by Muslims to stretch back thousands of years to the time of Prophet Ibrahim. Pilgrims perform a series of rituals:
1. Tawaf or circumambulation
2. Wuquf in Arafat (spend time praying, and thinking about the course of their lives)
3. Ramy Al-Jamarat throws stones in a ritual Stoning of the Devil (This symbolizes the trials experienced by Abraham while he was going to sacrifice his son as demanded by God).
4. Perform a Sa'i which means rapidly walking seven times back and forth between the hills of Safa and Marwah. This is a re-enactment of Hajar's frantic search for water. The baby Ismail cried and hit the ground with his foot and water miraculously sprang forth. This source of water is today called the Well of Zamzam.
5. and others...

For me, whose not have chance to go there yet, we will perform our prayer here and to sacrifice their best halal domestic animals (usually a cow, but can also be a camel, goat, sheep or ram depending on the region) as a symbol of Abraham's willingness to sacrifice his young first-born son Ismail as an act of submission to Allah's command and his son's acceptance to being sacrificed, before Allah intervened to provide Abraham with a Lamb to sacrifice instead. I'm still don't have enough money, so, I help community to slaughter a cow and do cook here, and the meat will be distribute to the poor people and community.





That's my story of this great celebration day each year in my life.
May God (Allah) bless us!

Ahad, Oktober 13, 2013

Pertemuan Fasilitator AYVP

Tiada ulasan:
"dalam setiap pertemuan yang menggembirakan, bersamalah menjaga batas bersuka ria"

semalam, aku bersama dengan Emir dan Syazwan ke rumah Regine untuk jamuan sebelum Eid Adha. Regine atau nama muslim adalah Maryam, seorang pekerja di UKM dan berasal dari Filipina. Beliau memeluk Islam pada September tahun lepas. Beliau mengajak kami, rakan fasilitator semasa program ASEAN Youth Volunteer Programme (AYVP) yang telah berlangsung di UKM pada Ogos sehingga September 2013 yang lalu. 

Antara yang turut hadir ialah Ticher Ina, Ain (fasilitator bagi kawasan Kuala Selangor), Atiqah (fasilitator bagi kawasan Setiu), Liyana (fasilitator bagi kawasan Mersing) dan Atiqah (fasilitator bagi kawasan Kg Dew ). Oleh kerana fasilitator lelaki yang lain sudah pulang ke kampung halaman, aku mengajak Syazwan (junior aku di UKM) dan Emir (adik muridku) untuk menemaniku.


Sesi bermula dengan masak-masak, kami yang lelaki tak tolong apa-apa. Rasa segan juga dengan mereka yang bertungkus-lumus memasak nasi ayam. Sempat berbual dengan Regine dan meminta nasihatnya tentang alam pekerjaan yang bakal ku tempuhi November ini. ternyata alam pekerjaan bukan seseronok alam belajar. Ia melibatkan komitmen dan keterikatan dengan wang. Apabila kita dibayar gaji, kita hendaklah melakukan dengan sepenuh jiwa setimpal dengan gaji yang diberikan, jika tidak kita dianggap curi tulang atau tak berkat wang gaji bulanan. 



Regine minta aku membaca surah untuk memberkati majlis. Emir seorang hafiz (hafaz quran), beliau sukarela untuk membacakan surah Yusuf. Alhamdulillah rasa sejuk hati mendengar bacaan beliau, sungguh beruntung bakal isteri beliau. Aku akan berusaha untuk menghafaz Quran seperti beliau. Niat kena betul, bukan kerana isteri tetapi kerana Allah. Lebih jelas, supaya aku dapat sentiasa memperingat diri untuk sentiasa bertaqwa kepada Allah.

Emir terpaksa pulang atas urusan lain, Kak Asmaa' datang beberapa minit selepas itu. Kak Asmaa' seorang yang kakak yang sangat baik dan banyak membantu kami fasilitator semasa program AYVP. Meskipun baru kenal dalam 2 bulan, tetapi rasa macam kami dah macam adik-beradik. Namun, beliau sudah berhenti kerja petang tadi atas urusan tertentu. Jadi di kesempatan malam ini, kami buat sedikit jamuan untuk beliau. Menu sangat banyak, ada nasi ayam (makanan melayu), roti canai, roti telur, roti sardin, roti tisu (makanan india), puding roti, makanan filipina, aiskrim, kek, buah, bebola, tomyam.


Sesi jamuan kami banyak bertanya khabar sesama kami setelah hampir sebulan tak jumpa. Alhamdulillah, berkongsi pelbagai cerita dan gelagat setiap orang pada malam itu, sedikit sebanyak menghidupkan suasana malam itu. Jamuan ini juga untuk meraikan Eid Adha bersama Regine yang akan beraya seorang diri di Malaysia pada 15 Oktober 2013. Alhamdulillah pertemuan ini sangat menggembirakan, kami tetap menjaga batas bersuka ria. Moga Allah berkati usaha semua yang hadir pada malam ini.


Terima kasih semua!